onsdag 3. september 2008

Fatter'n er homo

Dette er en av de mange reklamene til Rema 1000. Det er en reklame ment for TV-seere, og ”det enkle er ofte det beste” dukker opp i alle reklamene deres. ”Det enkle er ofte det beste” er et ordtak Rema 1000 har kommet opp med i forbindelse med at det skal være enkelt og billig å handle på Rema 1000. Nordmenn er jo kjent for å gjøre ting på sin måte, forenkle det. Det jeg mener med det er at nordmenn pleier å kjøpe den samme maten, lage maten på sin måte og vil helst slippe å prøve noe nytt. Rema 1000 fokuserer derfor på at de ikke trenger masse utvalg av en bestemt matrett slik som f eks. matkjeden Ultra, Co-op eller Meny.

Hensikten med denne analysen blir å fremstille hvilke stereotypier som blir brukt, samt hva slags personer reklamen er rettet mot, altså målgruppe, aldersgruppe, fattig eller rik osv.

Denotativ beskrivelse

Reklamen handler om en ”vanlig” familie med to som ser ut til å være gifte personer (faren i familien har noe som ser ut til å være en giftering) som ser ut til å være rundt 40 år gamle, en gutt som spiller sønnen i familien ser ut til å være rundt 6 år gammel, og en datter som ser ut til å spille aldersrollen 15-20 år.
Reklamen foregår innendørs i noe som ser ut til å være ett hus siden man ser snø og en bil som kjører på en vei på utsiden. Huset ser ut til å ligge utenfor en by, siden man ser mye snø, trær og ingen andre hus. I inventaret ser huset til å være litt som de fleste nordmenn har det i den alderen. Huset er ikke helt sterilt med kun noen få møbler, lamper og lignende som typisk for folk som er ferske på dette med hus og leilighet, men huset er ikke fylt med gamle ting og objekter som det ofte er hos eldre mennesker. Nei, huset er stappet med middelklasse møbler, klærne er typisk voksne klær og barnet har på seg pyjamas og datteren har på seg en dressjakke, men faren skiller seg ut da han har rosa klær på seg og sitter å strikker med et rosa nøste.

I reklamen ser vi barnet som leker med en gullfisk i en bolle, moren står i bakgrunnen i det som sannsynligvis er kjøkkenet, hvor datteren ett par sekunder senere vandrer inn på. Litt senere oppdager gutten at faren sitter å en rosa skjorte og strikker til et rosa nøste. Veggene er lyseblå, og det finnes noen synlige gjenstander, blant annet veggpynt. Man ser en kommode og møblene og stilen på huset ser delvis gammeldags ut, noe som tilsier at huset sannsynligvis ikke er veldig nytt, men kanskje heller ikke veldig gammelt. Faren i huset har på seg rosa klær, dette er et vanlig bilde mennesker får når de tenker på en homofil, at personen har rosa klær. Faren sitter og å strikker, noe som er et tegn på noe jenter eller gamle damer gjør, og ikke noe menn vanligvis gjør. Familien ser ut til å bry seg mye barnet sitt, eller har i hvert fall en barnslig stil over hjemmet sitt. Veggene er som sagt lyseblå, og på veggen ser det ut til å henge forskjellige tøydukker, kanskje noe som sønnen lagd, men mest sannsynlig er det butikkinnkjøpte varer. Gardinene er også fargerike, og det henger et maleri i hvitt til høyre for gardinene over kommoden.

Tolkning/konnotativ beskrivelse

Dette er en reklame som ikke åpner for mye forskjellige tolkninger, men handler om at moren til gutten prøver å forklare at faren hans har blitt homofil på en mest barnevennlig måte. Gutten vet fra før av hva en homofil er, så når søsteren hans spør hva som skjer, så sier han at; "fatter'n er homo." Dette er ment som en humoristisk reklame, og folk flest vil ikke ta seg nær av det. Noen personer vil kanskje reagere, da det gir et feil uttrykk av hva det vil si å være homofil, med tanke på klærne og hva faren driver med, men i alt er det et stereotypisk bilde folk får om en person som er homofil. Det at gutten bruker homo istedenfor homofil er en litt mer negativ holdning. Selv om homo egentlig bare er en forkortelse for homofil, så blir homo mye mer brukt i sammenheng når noen utskjeller en annen person.

Jeg tror egentlig Rema 1000 har plassert inn så mye symboler og indirekte objekter i denne reklamen. Det de prøver å fremstille er en regulær familie, med en far som har/er blitt homo. Det at faren blir fremstilt som en stereotypisk homo vises på klærne og strikkingen han driver.

Konklusjon

Denne reklamen, det enkle er ofte det beste, spiller på at Rema 1000 har typiske matvarer til en billig penge for de som ikke er ute etter et veldig stort utvalg. Målgruppen for denne reklamen vil være alle, men kanskje i størst grad rettet mot unge personer som må tenke på mat i forhold til pris. Det at det er homofile i reklamen kan også bety, indirekte, at på Rema 1000 er alle velkomne, uavhengig hudfarge, seksuell legning, land du er fra osv.

http://www.youtube.com/watch?v=4QUK_a78Ar8

Ingen kommentarer: